Zima to doskonały okres na przygotowanie roweru do sezonu. Mamy wtedy dużo czasu, którego i tak nie przeznaczymy na jazdę, z uwagi na niskie temperatury i oblodzone ulice. Warto wtedy dokładnie przejrzeć stan techniczny jednośladu, naprawić usterki które trapiły nas przez wiosnę, lato i jesień, by w nowy sezon wjechać całkowicie sprawnym pojazdem.
W każdym rowerze szosowym znajdują się przynajmniej cztery linki. Dwie z nich sterują przerzutkami, a dwie pozostałe – hamulcami. Często zdarza się taka sytuacja, że linki te zapiekają się w pancerzach, przez które przechodzą na swojej drodze. Ta bywa długa, zwłaszcza w przypadku hamulca tylnego koła oraz tylnej przerzutki. Pancerz rozpoczyna się przy kierownicy, a kończy dopiero w okolicach siodełka. Dobrym pomysłem jest demontaż linki i zalanie pancerzy smarem lub olejem, a następnie sprawdzenie czy zmniejszył się opór. Jeżeli nie, może to oznaczać uszkodzenie wewnętrzne i takie pancerze należy wymienić. Czasami winne mogą być same klamkomanetki, a nawet linki, dlatego należy również dokładnie sprawdzić ich stan.
Przeniesienie napędu składa się z przednich trybów, łańcucha, kasety z tylnymi trybami montowanej przy tylnym kole, a także przerzutek. By wszystko działało płynnie, układ należy dobrze przesmarować. Warto zwrócić też uwagę na stan samych zębów i łańcucha. Jeżeli elementy te są mocno powycierane i zużyte, dobrze zastanowić się nad ich wymianą na nowe. Inaczej łańcuch może zacząć przeskakiwać, co uniemożliwi nam jazdę.