Jednym z komponentów odgrywających istotną rolę w samochodzie osobowym jest tłumik. Odpowiada on bowiem bezpośrednio za ograniczanie poziomu hałasu wydobywającego się podczas odprowadzania spalin, a także za zmniejszanie w nich ilości szkodliwych substancji trujących. Standardowy model to niezbyt skomplikowana konstrukcja, która składa się z rury przedniej, części środkowej, końcówki oraz obejmy zespalającej poszczególne elementy. Żywotność tłumika wynosi między 5 a 10 lat – w zależności od intensywności eksploatacji i jakości wykonania.
Tłumik samochodowy to urządzenie poddawane nieustannie oddziaływaniu wysokiej temperatury. Z tego względu jest narażone na znaczne przepalenie bądź całkowite urwanie, które uniemożliwia dalsze korzystanie z niego. Oprócz tego istnieje ryzyko korozji wnętrza omawianego komponentu, objawiającej się nadmiernym nagromadzeniem rdzy powstałej wskutek wilgoci. We wszystkich powyższych sytuacjach zachodzi zazwyczaj konieczność wymiana tłumika na nowy model. Kolejnym ważnym wskazaniem do przeprowadzenia takiej operacji może okazać się ogromny hałas generowany przez układ wydechowy podczas zwykłej jazdy autem (na wolnych i średnich obrotach), ewentualnie łatwo wyczuwalny smród spalin w kabinie i poza nią. Ta pierwsza usterka odbiera przyjemność z prowadzenia maszyny i utrudnia wykonywanie podstawowych manewrów, natomiast druga bardzo negatywnie wpływa na zdrowie, prowadząc do rozwoju groźnych chorób układu oddechowego. Optymalnym rozwiązaniem jest udanie się co kilka miesięcy do profesjonalnego warsztatu w celu dokładnej weryfikacji sprawności tłumika i pozostałych komponentów systemu wydechowego.