Klimatyzacja to jedna z najważniejszych części samochodu. Utrzymuje chłód i komfort w lecie oraz ciepło w zimie. Pomaga również zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska poprzez usuwanie wilgoci z powietrza wewnątrz samochodu.
Rolą gazu w klimatyzacji samochodowej jest chłodzenie powietrza, które przechodzi przez sprężarkę. Pomaga on również w ponownym naładowaniu czynnika chłodniczego klimatyzacji.
Gaz do klimy jest stosowany w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, jak również ze standardową skrzynią biegów, ponieważ zapewnia lepszą wydajność paliwa niż olej napędowy. Ma również mniejszy ślad węglowy niż benzyna lub olej napędowy, co oznacza, że wytwarza mniejszą emisję CO2 i jest lepszy dla środowiska.
Po włączeniu klimatyzacji w samochodzie otwiera się zawór, który wpuszcza czynnik chłodniczy do rdzenia parownika pojazdu. Czynnik chłodniczy zajmuje miejsce pomiędzy dwoma metalowymi płytami wewnątrz rdzenia parownika, co sprawia, że płyty te są zimniejsze niż bez obecności czynnika chłodniczego – skutkuje to wydmuchiwaniem zimnego powietrza z otworów wentylacyjnych po włączeniu klimatyzacji (więcej informacji o tym, jak to działa, można znaleźć tutaj).
Czynnik chłodniczy musi być regularnie doładowywany, aby mógł dalej chłodzić samochód – proces ten polega na nadmuchiwaniu gorącego powietrza na płynny roztwór (tzw. „ładowanie”), a następnie powrocie do niego.