Nauka angielskiego to niezwykle ważny aspekt związany z edukacją dzieci. W dzisiejszych czasach większość rodziców zdaje sobie sprawę z wagi umiejętności językowych – płynne porozumiewanie się po angielsku jest właściwie niezbędne, aby odnieść sukces zawodowy i odbywać zagraniczne podróże. A ponieważ mali kursanci uczą się szybko i naturalnie, lekcje angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym mogą dać bardzo dobre rezultaty w krótkim czasie.
Ważniejsze niż nauka z podręcznika jest oswajanie dziecka z językiem już od najmłodszych lat. Małe dzieci mają niezwykle chłonny umysł i błyskawicznie się uczą: najlepszym przykładem są tutaj dzieci dwujęzyczne, które naturalnie przyswoiły języki obojga rodziców pochodzących z różnych krajów. Jak zapewnić swoim pociechom kontakt z angielskim, jeżeli drugi rodzic lub inna osoba z bliskiej rodziny nie jest native speakerem? Doskonałym sposobem na oswajanie dzieci z angielskim jest np. śpiewanie im i puszczanie piosenek edukacyjnych w tym języku, czytanie prostych bajek (najlepiej takich, które nasi podopieczni znają już w języku polskim) lub po prostu częste mówienie do dziecka po angielsku (oczywiście nie cały czas: warto wyznaczyć sobie np. konkretną godzinę w ciągu dnia, w czasie której mówimy w rodzinie tylko w obcym języku). Warto sprawić, by nauka angielskiego nie kojarzyła się dziecku z czymś nieprzyjemnym czy żmudnym, ale z przyjemnością i zabawą. Wówczas efekty przyjdą szybciej, a twoja pociecha sama będzie chciała mieć kontakt z angielskim i będzie przyswajać nowe słówka czy zwroty jeszcze skuteczniej.
Jeśli rodzice nie znają angielskiego wystarczająco dobrze, aby samodzielnie pomagać swoim pociechom w nauce, najlepiej będzie skorzystać z profesjonalnych zajęć języka angielskiego dla dzieci. Znalezienie nauczycieli prowadzących kursy językowe dla najmłodszych nie powinno stanowić problemu. Jeśli mieszkasz w Warszawie, warto skorzystać z oferty angielski Bemowo szkoły Mała Lingua, która prowadzi zajęcia dla różnych grup wiekowych z wykorzystaniem skutecznych środków aktywizujących.
Sama nauka angielskiego w przedszkolu lub szkole może okazać się niewystarczająca, gdyż zajęcia angielskiego dla dzieci prowadzone są zwykle w dużych grupach, co uniemożliwia najmłodszym odpowiednio częste ćwiczenie mówienia, a poziom nauki nie zawsze jest adekwatny do już zdobytych umiejętności językowych i braków, które może jeszcze mieć dziecko. Z tego względu warto korzystać z zajęć prowadzonych przez profesjonalnych lektorów przygotowanych do pracy z małymi kursantami: nauczyciel dysponującymi stworzonymi specjalnie dla najmłodszych materiałami dydaktycznymi zadba o to, aby dzieci poznawały potrzebne słówka i oswajały się z językiem w przyjemnej atmosferze.
Sposób prowadzenia zajęć różni się oczywiście ze względu na wiek kursantów i już posiadaną przez dzieci wiedzę. W przypadku lekcji dla przedszkolaków niezwykle ważne jest umiejętne połączenie nauki z zabawą. Malutkie dzieci uczą się najchętniej, gdy wiedza przekazywana jest im w formie kolorowych obrazków, a także wpadających w ucho rymowanek i piosenek. Recytowanie wierszyków lub śpiewanie może odbywać się w ruchu: maluchy dużo skuteczniej nauczą się np., że „ear” znaczy po angielsku „ucho”, jeśli powtarzanie rymowanki połączy z dotykaniem własnego uszka lub pokazywanie tej części ciała przez nauczyciela. Bardzo pomocnymi akcesoriami podczas lekcji angielskiego dla dzieci są pacynki: kolorowe, wesołe postaci umieszczane na dłoni lub placach lektora mogą „mówić” do dziecka w obcym języku, co rozwesela małych kursantów i powoduje, że nauka jest dużo przyjemniejsza i ciekawsza, a co za tym idzie: bardziej efektywna. Przydatną metodą nauki dla dzieci w wieku szkolnym jest także rysowanie, wyklejanie i uzupełnianie stron: czynności manualne aktywizują dzieci i pomagają im skupić uwagę na nauce.
Jednym z najważniejszych aspektów związanych z przyswajaniem języka obcego jest nauka mówienia i rozumienia ze słuchu. Te umiejętności powinny być kształtowane już od najmłodszych lat, dlatego tak istotne jest dbanie o to, aby już kilkuletnie dziecko miało okazję rozmawiać po angielsku (lub jak najwięcej słuchało, jeśli nie umie jeszcze mówić). Oczywiście w tak wczesnym wieku nikt nie wymaga od rodzica czy nauczyciela dyskutowania z uczniami o polityce ani gospodarce, ale dobrze jest, aby mały kursant jak najwcześniej uczył się mówić o sobie (opisując np. swój wiek, zainteresowania, ulubione czynności) i rozmawiać na proste, związane z codziennym życiem tematy. Nawet nie znając perfekcyjnie angielskiego, możesz nazywać napotykane np. na spacerze przedmioty lub osoby po angielsku i zachęcać malucha do powtarzania. A jeśli poślesz dziecko na zajęcia do szkoły językowej dla dzieci, możesz spodziewać się, że twoja pociecha bardzo szybko przyswoi całą masę przydatnych wyrażeń, co z pewnością zaowocuje w przyszłości. Regularny kontakt z angielskim sprawi, że dziecko nie będzie borykało się z problemem, który dotyczy wielu osób uczących się angielskiego: barierą językową i tzw. bierną znajomością języka, skutecznie uniemożliwiającą rozmowę pomimo teoretycznie wysokiego poziomu wiedzy.
Nauka angielskiego dla dzieci powinna rozpocząć się jak najwcześniej: już trzylatki są w stanie przyswoić dużą liczbę słówek i zwrotów, a kontakt z językiem jest wspaniałym sposobem na oswojenie dzieci z używaniem angielskiego. Dzieci mogą uczyć się w domu lub na lekcjach z lektorem.