Zdrowe, wartościowe tłuszcze stanowią niezbędny składnik codziennej diety. Jednym z najzdrowszych źródeł tłuszczu są oleje roślinne, np. słonecznikowy i rzepakowy. Trzeba jednak wiedzieć jak z nich korzystać, aby nie utraciły swoich cennych właściwości. Sprawdźmy który olej nadaje się do smażenia, a który lepiej sprawdzi się jako dodatek do zdrowej sałatki.

Olej słonecznikowy – właściwości i zastosowanie 

Największym jego atutem jest wysoka zawartość witaminy E. Pod tym względem, przewyższa on większość dostępnych na rynku olejów. Ponadto jest bogaty w beta-karoten (to on jest odpowiedzialny za żółtą barwę) oraz kwasy tłuszczowe Omega – 6. Zawiera również niewielką ilość kwasów Omega – 3. Najbardziej wartościowy jest olej słonecznikowy tłoczony na zimno, czyli nierafinowany. Olej słonecznikowy można dodawać do sałatek, nadaje się również do gotowania oraz duszenia. Nie jest natomiast polecany do smażenia i pieczenia, ponieważ ma niski punkt dymienia – w temperaturze powyżej 100 stopni Celsjusza rozkłada się na szkodliwe związki. 

Czym wyróżnia się olej rzepakowy?

Ze względu na swoje cenne właściwości bywa nazywany też oliwą Północy. Ma idealny stosunek kwasów tłuszczowych Omega – 6 i Omega – 3. W odpowiedniej proporcji kwasy te regulują gospodarkę tłuszczową organizmu, mają również wpływ na profilaktykę przeciwnowotworową.  Dodatkowo olej rzepakowy zawiera wartościowe sterole roślinne o działaniu antyoksydacyjnym, a także witaminy A, K oraz E. W przeciwieństwie do słonecznikowego, ma wysoką temperaturę dymienia – nawet powyżej 180 stopni Celsjusza. Można więc śmiało stosować olej rzepakowy do smażenia i pieczenia.